interviews met en voor jongeren

Jaimy: "Volhouden en je niet gelukkig voelen of kiezen voor een andere school?"

Jamie, 16 jaar. Maakte de overstap van 4 Havo naar het Mbo. Ze is een echte beelddenker, waardoor leren moeilijk gaat en ze meer tijd nodig heeft om proefwerken te maken. Nu kan ze meer praktisch bezig zijn.

Het kostte Jamie op de havo steeds meer moeite om goede cijfers te halen, ook al deed zij nog zo haar best. Dat was heel frustrerend, want ze kon eigenlijk best goed leren, alleen niet op de gangbare manier. Na een aantal testen bleek dat zij een beelddenker was. Het is dan niet gemakkelijk om je te focussen op de woorden van alleen een tekst. Een beelddenker ziet meteen beelden bij een woord, waardoor de betekenis van het woord anders kan worden en ze het verkeerd interpreteren. Dat is mede een reden waarom lezen en leren langzamer kan gaan.

Het hoofd van een beelddenker zit vol met verhalen en gevoelens. Beelddenkers vinden het moeilijk om de juiste woorden te vinden in een gesprek. Ze hebben een woordvindprobleem. Beelddenken is een andere manier van informatieverwerking. Het wordt ook wel omschreven als non-verbaal, holistisch of visueel-ruimtelijk denken. Naast het beelddenken is er het woorddenken. Ook wel als verbaal, analytisch of auditief-sequentieel denken aangeduid. Het huidige onderwijs is gericht op de grootste groep en dat zijn woorddenkers. Hierdoor kunnen beelddenkers in veel gevallen minder makkelijk meekomen in het huidige onderwijssysteem.

Dit alles werd op school als kennisgeving aangenomen, maar verder werd er niets mee gedaan. Iedereen moest gewoon in het systeem mee. Ondanks de individuele begeleiding van een coach, bleef Jamie in de vierde zitten en het idee om nóg twee jaar op deze manier te moeten leren, maakte haar allesbehalve gelukkig. In overleg met haar ouders besloot ze op de valreep te zoeken naar een passende mbo-opleiding, dat werd binnenhuisarchitectuur.

Ze ervaart een groot verschil tussen de havo en het mbo. Op de havo was haar klas echt een groep, iedereen kende elkaar en trok met elkaar op. Op het mbo zijn de leerlingen meer op zichzelf gericht en ontstaan er kleine groepjes. Ze voelt weinig aansluiting en eigenlijk is de leerstof te gemakkelijk voor haar. Gelukkig vindt ze de praktische en creatieve kant van de opleiding leuk. Dat past ook veel beter bij haar als beelddenker. Ze is niet erg spraakzaam, gaat in de stroom van het leven mee en heeft het geluk dat ze met haar ouders kan praten.

Herken je dit verhaal en zou je er meer over willen weten?

Kijk dan eens op de volgende sites:

TwinQ - Kinderen, jongeren en jongvolwassenen
Beelddenkers leren zo

<< Ga terug naar de vorige pagina