Er is meer dan je denkt

Op deze pagina vind je aanverwante artikelen, interessante links, boeiende boeken en mogelijke plekken om te zijn.

 

Stichting @ease - een plek waar jongeren gratis terecht kunnen met hun hulpvraag

Stichting @ease is de Nederlandse variant van het succesvolle Australische initiatief Headspace.

Het is een initiatief van prof. dr. Thérèse van Amelsvoort (hoogleraar transitiepsychiatrie aan Maastricht UMC+) en dr. Rianne Klaassen (kinder- en jeugdpsychiater bij De Bascule in Amsterdam).

Snellere zorg

75% Van alle psychische klachten begint voordat iemand 25 jaar wordt. Ondanks goede vormen van hulpverlening krijgt slechts een vijfde van de jongeren met psychische klachten op tijd de juiste zorg. De drempel om om hulp te vragen is vaak hoog. Veel jongeren schamen zich, weten de juiste instanties niet te vinden of krijgen te maken met lange wachtlijsten. Ook is het vaak moeilijk om zorg te krijgen wanneer klachten schommelen en er (nog) geen duidelijke diagnose kan worden gesteld.
@ease wil verandering brengen in deze situatie. @ease wil voorkomen dat jongeren te lang alleen doorlopen met hun problemen. We geloven dat praten over je problemen helpt. Jongeren voelen zich gehoord en minder alleen. Een enkel gesprek kan soms al genoeg zijn. Het lucht op, maakt ze sterker en kan vaak erger voorkomen. Door problemen sneller te herkennen en naar een oplossing toe te werken, wil @ease voorkomen dat er (later) langdurige zorg nodig is.

Alles is bespreekbaar

Liefdesverdriet, eenzaamheid, ouders die scheiden, te veel gamen, studiestress, schulden, eetproblemen, somberheid… hoe groot of klein je probleem ook is, bij @ease kun je erover praten. Alles is bespreekbaar. En niks is raar.

Anoniem, gratis en zonder afspraak

Je hoeft bij @ease geen afspraak te maken. Je kunt gewoon binnenlopen voor een gesprek. De gesprekken zijn altijd gratis en anoniem. We houden geen dossier bij en je hebt geen toestemming nodig van je ouders. Kom je liever niet alleen? Geen probleem, je mag ook iemand meenemen. Een broer of zus, vriend(in), ouder, opa of oma, iemand van je school… Een gesprek kan kort duren of wat langer. Alles kan. Wel proberen we het gesprek niet veel langer te laten duren dan een uur. Heb je nog niet alles kunnen bespreken, dan kom je gewoon weer terug. Dat mag zo vaak als je wil.

Vrijwilligers

Bij @ease werken we met vrijwilligers. Zij voeren het gesprek met jou. Sommige zijn studenten psychologie, maar er zijn ook ervaringsdeskundigen. De ene vrijwilliger is jong, de ander al wat ouder. Ze voeren het gesprek altijd met z’n tweeën. Hierin zijn ze getraind. Ze zullen vooral naar je luisteren. Maar kunnen ook advies geven. Als jij dat wil.

Zorgprofessional

Soms is er meer aan de hand. De problemen zijn zo groot, dat je misschien meer hulp nodig hebt. Er is daarom altijd een zorgprofessional (bijvoorbeeld een psycholoog of jeugdarts) bij @ease aanwezig. Hij bekijkt samen met jou hoe je het beste verder geholpen kunt worden.

Inmiddels kun je terecht in Maastricht, Amsterdam en Heerlen. Kijk voor meer info:

https://www.ease.nl/over_at_ease.html

 

Stichting Baass

Stichting BAASS biedt jongeren (13 - 31 jaar) die - om wat voor reden dan ook - in een uitzichtloze situatie zijn terechtgekomen, coaching, structuur en fysieke activering. Een prachtig initiatief in Eindhoven dat zijn sporen inmiddels verdient. Ze werken samen met gemeente, bedrijven, scholen en zorginstellingen in de regio.

https://www.baass.nu/organisatie/

 

Breekjaar - een tussenjaar om te ontdekken wie jij bent, wat jij kan en wat jij wilt.

Via het interview met Lene voor deze website leerde ik Breekjaar kennen. Wauw, wat een geweldig initiatief. Hier kunnen jongeren tussen de 16 en de 24 die vastlopen op school of niet weten wat ze willen, omdat ze al te lang in de pas hebben gelopen, zichzelf weer herontdekken. En ik denk dat er dat best veel zijn!

In Amsterdam, Utrecht en Eindhoven is er de mogelijkheid om dit Breekjaar te volgen. Je komt twee dagen per week samen en gaat je eigen talenten weer ontdekken. Er worden workshops gegeven, je krijgt een persoonlijke coach en er zit een reis bij inbegrepen. Breekjaar is een reis in jezelf en de wereld om je heen. Ben je nog leerplichtig? Overleg dan met hen en met je leerplichtambtenaar. Er is veel mogelijk. 

Je moet er wel iets voor over hebben, want er hangt een prijskaartje aan. Maar omdat het maar twee dagen per week is, kun je de andere dagen bijvoorbeeld gaan werken om zelf een bijdrage te leveren voor het geval je ouders het niet kunnen betalen. 

https://breekjaar.nl/tussenjaar-jaarprogramma/

 

Interview met Paul Rötschke

Na de suïcide van zijn zoon Michael bleef Paul niet bij de pakken neerzitten. Hij had ervaren hoeveel jongeren er tussen de wal en het schip raken, omdat de hulpverlening te weinig mogelijkheden voor hen biedt. Hij startte een huiskamerproject in Eindhoven waar jongeren de hele dag binnen konden lopen en waar veel gebruik van werd gemaakt. Helaas stopte het project, maar Paul is niet stil blijven zitten. Hij helpt vele jongeren die vastlopen. Hij vraagt, luistert en praat met ze. Soms trekt hij gewoon een hele dag met ze op. Ook ouders betrekt hij erbij. Tot nu toe allemaal in zijn vrije tijd. Maar zijn droom is een plek waar jongeren tijdelijk kunnen verblijven en die erkend gaat worden. Ik zoek met hem mee. 

Om zichzelf bij te scholen volgde hij trainingen bij Heart connection. Marjolein intervieuwde hem.

https://www.youtube.com/watch?v=HM2Z6L2Vblk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0ndCUiHlLLPVliNInGW1DdWuIUtdApBJQPLDEFPcHLmspBTH5AsVmBveo

 

Een prachtig verhaal van een leerling die van de gewone middelbare school naar de Democratische school DOE040 in Eindhoven ging.

http://www.doe040.nl/2018/09/de-echte-wereld/

 

Stress to impress - Prestatiedruk onder jongeren - Documentaire

Drie jonge mensen zetten helder neer hoe de millenium generatie zich laat beinvloeden door de prestatiegerichte maatschappij. Thuis, op school, in hun vrije tijd, studie...je moet gewoon je best doen en de beste zijn en je goed voelen. Laat vooral niet zien hoe rot je je voelt. Een heldere docu, maar ik mis wel een beetje het gegeven dat iedereen allang goed is zoals ie is. Je bent als mens perfect met je eigen mogelijkheden. Luister naar jezelf, naar je hart en laat je niet zo meenemen door wat anderen vinden of denken. Je bent goed zoals je bent. Toch mooi om naar te kijken!

https://www.youtube.com/watch?v=Y4VExuJy6cA

 

Een prachtige documentaire over de druk van onze prestatiemaatschappij van Jildou van Dijk

Met trots presenteer ik jullie mijn eindfilm.
Vanuit mijn eigen ervaring maakte ik kennis met de druk van onze prestatiemaatschappij. Ik vond het belangrijk dat onze prestatiemaatschappij bespreekbaar werd en ik heb de afgelopen maanden hard gewerkt om mijn visie/ idee te realiseren.

Tijdens het maken van deze documentaire heb ik veel geleerd over mezelf, over onze maatschappij en hoe we met elkaar omgaan. Ik hoop dat ik dit via mijn documentaire ook aan jullie mag meegeven.

https://www.facebook.com/okzdt/?hc_ref=ARS78oU9Y9uqF_TosRacgtsKE-6uFwVyTo85DJjkopUAY7HaTJGLiuP0tTHgZSxPnvQ

 

Waarom 50.000 kinderen niet meer naar school gaan en zoveel leerkrachten een burn-out hebben.

Verdiep je je in de treurnis die speelt in het onderwijs, dan kom je erachter dat er vele leerkrachten zijn stukgelopen op het onderwijssysteem en thuis zitten met een burn-out of erger. Meer dan 50.000 kinderen zitten inmiddels thuis die niet meer passen in het onderwijs. Op geen enkele manier kunnen ze er nog hun weg in vinden. En is er dan iets mis met deze leerkrachten? Met deze kinderen? Nee, niks. Alleen passen zij niet meer in het huidige ouderwetse schoolsysteem.

Een mooi stuk geschreven door Mireille Mettens. Zie:

http://www.mirmethode.nl/onderwijs/

 

Film 'The last Sjamaan'

Als je netflix kunt kijken, dan is deze film zeer de moeite waard. James is en Amerikaanse jongeman wiens veelbelovend leven een deuk krijgt wanneer hij plots kampt met een depressie. Hij lijdt steeds meer aan suïcidale gedachten. Hij wil echter niet van de traditionele westerse behandelingen en medicijnen weten. In een laatste poging om zelfmoord te voorkomen reist hij naar Peru om met Sjamanen rituelen te ondergaan die hem helpen weer te voelen en zichzelf te vinden.

Het maakt weer eens duidelijk hoe onderwijs en prestatiegericht bezig zijn iemand diep depressief kan maken.

https://www.netflix.com/watch/80121855?trackId=14277281&tctx=0%2C0%2C5c680909-a995-48ce-82d5-144d7f0ffead-20293922%2C%2C

 

Dropout festival in Venlo

Het Dropout Festival is een ode aan de Dropouts, aan de veranderaars, de vernieuwers en de creatievelingen. Een feestje voor iedereen die zijn eigen pad durft te belopen. Een feestje vol met muziek, goede gesprekken, workshops en lekkere hapjes. Een feestje om ieders talent te vieren!

Op het Dropout Festival kun je natuurlijk ook kennismaken met de mensen van Spirare Talent Valley die jou alles kunnen vertellen over de Talenten Campus; zoals onze aanpak, de diverse workshops en activiteiten die we aanbieden en het persoonlijk traject. Je kunt tijdens het Festival al jouw vragen stellen en ervaren of Talent Valley de plek voor jou is. We zien je graag de 2e!

https://www.dropoutfestival.nl/

 

Wanneer burn-out en non-dualiteit elkaar raken

Een prachtig filmpje waarin Roos vertelt hoe ze tijdens haar burn-out een eenheidservaring krijgt en plotseling alles begrijpt. Ze wordt wakker in de wereld waar wij in leven en waarin het verstand en het denken zo de overhand heeft dat je hart niet meer meedoet. 

https://www.youtube.com/watch?v=6jA5ACaP4L0

 

Een heel bijzondere school in Venlo: Talent Valley

Talent Valey, een onderdeel van Spirare, gelooft dat iedere jongere de mogelijkheid moet krijgen om op passende wijze te leren en zich te ontwikkelen in het verlengde van hun persoonlijke drijfveren. In onze maatschappij biedt het reguliere onderwijs de meeste jongeren daartoe voldoende inspiratie. Toch is er een groep jongeren die in het huidige onderwijssysteem vastloopt. Een gedeelte van deze groep jongeren presteert nog goed in het reguliere onderwijs, maar loopt op persoonlijk niveau vast. Een andere veel voorkomende groep wordt gekenmerkt door jongeren wiens schoolprestaties juist het tegenovergestelde laten zien. Deze jongeren ondervinden een grote kloof tussen hun interesses en het aangeboden curriculum, tonen daardoor weinig tot geen motivatie en presteren in veel gevallen (ver) onder de maat. 

Bij beide groepen ontstaan, soms zelfs al op jonge leeftijd, gedrags- en/of concentratieproblemen, (over)vermoeidheid of juist extreme dynamiek. Ze voelen zich vaak eenzaam, anders en onbegrepen. Ook depressie en suïcidale gedachten komen regelmatig voor. Dit zijn echter symptomen van een onderliggend omgevingsprobleem, veroorzaakt doordat de schoolse omgeving niet aansluit bij de behoeften van deze jongeren op professioneel en emotioneel gebied. Bovendien missen zij in het reguliere onderwijs gelijkgestemden waar zij o.a. hun sociale vaardigheden mee verder kunnen ontwikkelen en waar zij hun interesses en zienswijze mee kunnen delen. 

Kenmerkend voor deze jongeren is dat ze graag bezig zijn met vernieuwing, verbetering en verandering. Hun talenten, drijfveren en interesses liggen vaak op het creatieve, muzikale, sportieve en kunstzinnige vlak en binnen het ondernemerschap. Veelal hebben zij iets nieuws te ontwikkelen binnen een discipline of voegen ze disciplines samen en creëren daarmee een nieuw beroep. Om hen tot bloei te laten komen hebben ze een omgeving nodig waar zij geprikkeld worden om hun interesses en drijfveren te onderzoeken en hun talenten verder uit te ontwikkelen. De praktijk leert namelijk dat deze jongeren pas ontdekken waar hun werkelijke kracht zit, als zij de ruimte en ondersteuning krijgen om te gaan onderzoeken wat ze écht leuk vinden. Dit vraagt om een persoonlijk afgestemd traject wat binnen de huidige schoolse kaders lastig te realiseren is. Hierdoor worden veel talenten van deze jongeren niet aangesproken en gaan deze talenten verloren. We zien dat hierdoor uiteindelijk ook een gebrek aan zingeving ontstaat bij jongeren en depressieve stoornissen met suïcidale gedachten.

Spirare Talent Valley biedt voor deze jongeren een alternatieve omgeving met gelijkgestemden, gericht op de persoon en zijn of haar drijfveren en talenten. 

https://spirare.org/talent-valley/

 

Nieuwe tijdskinderen

Een mooie website over de kinderen in deze tijd die veel voelen, zien en horen. Een steuntje voor ouders. Met veel informatie en tips.

https://www.nieuwetijdskind.com/

 

Weekend passie/compassie

Een weekend voor jonge mensen tussen 20 en 35 jaar, die zich willen bezinnen op compassie/barmhartigheid en dat willen doen samen met jongeren uit verschillende levensbeschouwelijke tradities. Thema van dit weekend: Op zoek naar verbinding.

http://www.debezieling.nl/23-25-mrt-passie-compassie-ontmoetingsweekend-jongeren/

 

Een website voor en over de mens met labels

Op deze website vind je persoonlijke verhalen van jongeren, de dsm-meisjes, die labels als ADHD, ADD, persoonlijkheidsstoornis, hechtingsproblemen, depressie en aanverwante problemen hebben. DSM staat voor “Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders”, het is het psychiatrisch handboek. 

https://dsmmeisjes.nl/dsm/

 

Artikel over de gevolgen van toetsen, cijfers geven en volgsystemen

https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/artikel/cijfers-doden-persoonlijkheid-van-kinderen

 

Democratische leren lezen en schrijven zonder toetsen

Leuk artikel op de website www.kiind.nl van een moeder die vertelt over haar zoontje dat naar een democratische school gaat. Leert een kind wel lezen en schrijven als er geen verplichte lessen en toetsen zijn? Durf je het klassikale aap-noot-mies-en-toets-theorie los te laten? Durf je je kind los te laten en te vertrouwen op zijn nieuwsgierigheid? Lees verder op:
kiind.nl/democratisch-onderwijs/

 

Spiegeldromen, documentaire van 50 minuten over jongeren

Jongeren uit het praktijkonderwijs gaan de confrontatie aan met zichzelf, door in gesprek te gaan met hun spiegelbeeld. Ze vertellen onbevangen over toekomstdromen en kwetsbare kanten van hun bestaan.
www.npo.nl/2doc/12-02-2018/VPWON_1269156